Inte känns det så bra när jag bläddrar i kurshandboken och ser att jag verkligen inte håller tempot. Borde blogga varje vecka. Borde skrivit andra inlämninguppgiften. Borde hunnit längre i kursen. Borde, detta ord har drivit på mig i över 50 år, och fortfarande har det stark påverkan. Men emellanåt behöver jag lägga ordet "borde" åt sidan.
Igår träffade vi goda vänner där hon under det senaste året kämpar en hård kamp mot cancer. Det står än så länge oavgjort i matchen, men vi håller förstås alla tummar och ber alla böner för att hon ska vinna! Senaste veckan har vi dessutom försökt får vår gamla Golden Retriever att äta. Hon är snart 13 år och lever just nu på övertid.
Förutom att träffa våra vänner igår fick jag vara med om en höjdpunkt i denna IKT-kurs. Försöker se en del av föreläsningarna i kursen och hamnade igår framför Sir Ken Robinson. Tänkte först att det inte skulle ge något eftersom han skulle summera en konferens de varit på och där var ju inte jag. Redan efter den första minuten kunde jag inte hålla emot längre. Fick förmånen att släppa fram ett befriande skratt, och sedan fick jag faktiskt med mig min fru Anna och vi delade hörlurar och njöt. Tack Ken för en underhållande stund om hur skolan dödar kreativiteten.
Slutsats: ordet "borde" får inte ta död på kreativiteten. Jag hänger med i kursen så mycket jag har lust till. Skulle de slänga ut mig - so what? Och tack Spotify och The Solution för Pickin' Wild Mountain Berries för en underhållande stund. Förhoppningsvis ses vi igen!
Kram!
söndag 24 januari 2010
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Tack borde förresten också gå till Daniel Willingham som just punkterat alla lärstilsteorier. Nåja, jag håller inte med om allt, men just i kärnfrågan tror jag han ändå har rätt. Det är en fysiskt omöjlighet att anpassa inlärningssituationen till alla dessa lärstilsmodeller! Och skulle vi göra det skulle inlärningen ändå inte bli optimal.
SvaraRaderaMen jag har sett många elever passera och vissa har ett behov av att betrakta de andra en stund innan de vågar sig på att prova något. Andra älskar att experimentera direkt utan planering (jag är själv en sådan). Vissa läser gärna boken själv och förstår sedan hur allt hänger ihop. En fjärde elev behöver få innehållet förklarat muntligt och förstår sedan.
Att ha denna förståelse gör att man som lärare kan anpassa vissa delar i inlärningssituationen. Likaså ha förståelse för att några elever behöver titta på en stund innan de kastar sig ut i olika övningar. Dessutom kanske man kan få klassen att stå ut med varandras olikheter. Låt Peter och Emma få läsa en stund själv, medan du har en genomgång med Louise, Patrik och Erik.
Tack för ett härligt inlägg. Jag satt själv här och kände precis som du - att jag inte alls håller tempot, att jag borde en masssa just kring denna kursen och stressades av de röda "plupparna". Men det enda jag verkligen "borde" just nu är att gå och pussa på min lilla dotter.
SvaraRaderaLåter som en god prioritering!
SvaraRadera